lördag 12 september 2009

Nätuttryck

Jag är en novis när det kommer till att att använda mig av (och även förstå) smileys och förkortningar när jag ska uttrycka något online.

Är grymt impad av de som använder sig dessa utan några problem alls, själv kan jag ibland göra någon random smiley som jag tror kan passa in i sammanhanget...

Nu börjar ju folk också mer och mer använda sig även av de sk. japanska smilisarna, vilket gör mig än mer förvirrad!

Och don't get me started on förkortningarna. De första gångerna jag såg att någon skrivit imon, var jag helt övertygad om att de glömt/missat några bokstäver eftersom jag aldrig sett denna förkortning förut! Men nu har jag förstått att det tydligen är en vanligt förekommande förkortning för; imorgon.

Några andra uttryck (eller är det förkortningar?) som används ganska frekvent är; Naw och Aw!
Dessa vet jag fortfarande inte vad de betyder...?

Att dessa mina tillkortakommanden på något sätt skulle bero på det faktum att jag är 30++, och att internet inte ens existerade när jag växte upp utan kom in i mitt liv först när jag var 26, är absolut inget jag vill kännas vid!




2 kommentarer:

  1. Aw-after work
    Naw-ljud för något gulligt ;)(blinkande smiley)

    Det är så jag brukar använda dem. Dock inte sagt att det är rätt.

    SvaraRadera
  2. förr brukade jag även använda mig av "oxå" (också) men det ar fallit bort numera.. imon hade jag nog aldrig klarat av att använda utan att få rysningar.. jag skriver ju fortfarande mig dig sig.. istället för mej dej sej.. för det ser bara fult ut hur man än gör..

    sen har du ju lol rofl eller ännu mera roflmao..
    men det finns många andra sm tog tid att fatta.. ett amerikanskt uttryc som smugit sig in är ju DH... tog bra länge innan jag fattade att det betyder dear husband.. sen kom även DD (dear daughter) & DS (dear son)
    DD lär nog för alltid fr mig betyda dungeons & dragons.. men så är man ju rollspelare i grunden ;D

    SvaraRadera